سازمان های بزرگ اغلب شامل شرکت هایی هستند که در صنایع مختلف فعالیت می کنند و تعداد کارمندان زیادی دارند. این شرکت ها دارای زیرساخت ها و فرآیندهای پیچیده ای هستند که نیازمند راه حل هایی برای مدیریت و کنترل این زیرساخت ها هستند.
بسیاری از سازمانهای بزرگ در حال حاضر شرکتهای چند ملیتی هستند، به این معنا که دفاتر و واحدهای تولیدی در کشورهای مختلف دارند و از این رو دارای تأثیر بینالمللی هستند. این سازمانها معمولاً بر اساس ساختارهای سلسله مراتبی و پیچیده، با مدیران و مدیران عامل در سطوح مختلف سازمانی، اداره میشوند .
سازمانهای بزرگ در حالت کلی تخصص بیشتری نسبت به سازمانهای کوچک دارند و معمولاً در زمینههای خاصی فعالیت میکنند.
به دلیل بزرگی و تعداد کارکنان و دپارتمانها، سازمانهای بزرگ پیچیدگی بیشتری در ساختار و عملکرد خود دارند.
به دلیل ابعاد بزرگ و رقابت شدید با سایر سازمانها، سازمانهای بزرگ نیاز به سرعت بالای عمل و واکنش به سرعت تغییرات دارند..
سازمانهای بزرگ عموماً درگیر روابط با شبکه همکاران و شرکا هستند که به آنها در دستیابی به اهداف و رشد کمک میکنند.